Försäljnings- och leveransvillkor

MicBon AB, organisationsnummer 559033-3893, äger och driver butiken Bonnas.se. Kontaktuppgifter och övrig relevant bolagsinformation om MicBon AB framgår på denna webbplats.(”MicBon AB”, "Bonnas.se""oss" eller "vi").

 

  1. Allmänna köpevillkor

1.1 Dessa köpevillkor gäller när du som konsument/kund gör beställningar från MicBon AB på Bonnas.se. Dessa köpevillkor är endast tillämpliga för dig som är kund/konsument och gör beställningar via Bonnas.se. 

1.2 Vid beställningar på Bonnas.se ingås det köpeavtal mellan dig och MicBon AB. Avtal ingås på svenska. Köpeavtal arkiveras och hålls tillgängliga för kunden. För att kunna genomföra ett köp måste du acceptera dessa köpevillkor. Genom att slutföra köp godkänner du MicBon AB:s köpevillkor på Bonnas.se och förbinder dig att följa köpevillkoren i sin helhet. Du bekräftar också att du tagit del av MicBon AB:s Integritetspolicy, inklusive cookies som beskriver hur Bonnas.se behandlar dina personuppgifter. Läs mer om vår Integritetspolicy här.

1.3 För att kunna beställa på Bonnas.se måste du som kund ha fyllt 18 år eftersom vi enligt svensk lag inte accepterar kreditköp till personer under 18 år. Om du är under 18 år krävs målsmans tillstånd innan du beställer. Vi förbehåller oss rätten att under vissa omständigheter ändra eller neka en beställning (t.ex. om kunden uppgett felaktiga personuppgifter).

1.4 Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella skriv- och bildfel. Exempel på detta är fel i produktbeskrivning, produktens tekniska specifikation, innehållsförteckningar, bruksanvisningar, felaktiga priser eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Detta omfattar även felaktiga priser som uppstår som effekt av fel av manuell hantering eller tekniska fel. Bonnas.se har rätt att justera eventuella felaktigheter och att ändra informationen när som helst. Alla bilder ska främst uppfattas som illustrationer och kan därmed inte garanteras exakt återge varans exakta utseende. Detta inkluderar även bilder nyanser på sminkprodukter, eftersom den verkliga nyanser kan variera beroende på ljussättning, konsumentens hudton, o. dyl. MicBon AB ansvarar ej för information som kommer från en tredje part, såsom leverantörer.

  1. Priser

2.1 Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Bonnas.se. Alla priser presenteras i lokal valuta och inkluderar gällande moms. Priserna inkluderar inte eventuella fraktavgifter och betalningsavgifter vilka anges separat på ett tydligt sätt innan kunden slutför beställning.

3 Kampanjer och erbjudanden

3.1 Bonnas.se kan under vissa perioder och omständigheter erbjuda kampanjer som kan ha förmånligare priser eller villkor än vad som framgår av dessa köpvillkor. Det kan exempelvis röra som om förlängd ångerrätt. Sådana förmånligare villkor gäller så länge kampanjen eller erbjudandet pågår och omfattar de specifika varor som omfattas av kampanjen eller erbjudandet. Vi förbehåller oss rätten att när som helst återkalla dessa. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj eller erbjudande gäller dessa köpvillkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika produkter gäller under en begränsad tid och/eller så länge lagret räcker. 

4. Betalsätt

4.1 Vi erbjuder olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. MicBon AB förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra det valda betalsättet om det inte fungerar vid beställningstillfället eller om kunden inte godkänns för det valda betalsättet. 

  1. Leverans och transport

5.1 Bonnas.se levererar enbart inom Europa.

5.2 Beställningar som inkommit före 12:00 skickas vanligtvis samma dag. Leveranstiden är därefter 1-3 arbetsdagar beroende på fraktsätt och postnummer. Vi kan tyvärr inte påverka eventuella förseningar hos fraktbolaget. Vid sådana leveransförseningar fortsätter vi att bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans försenas oskäligt länge, och detta inte beror på dig som kund, har du rätt att häva köpet helt kostnadsfritt.

5.3 Fraktavgiften är normalt 49kr. Fraktpris framgår i kassan innan du slutför din beställning och godkänns genom att genomföra köpet. I de fall där flera fraktalternativ erbjuds kan fraktavgiften variera – du godkänner ditt valda fraktsätt och tillhörande fraktkostnad genom att bekräfta köpet.

5.4 Vänligen kontrollera att leveransuppgifterna såsom adress och telefonnummer stämmer innan du slutför köp. Det går tyvärr inte att ändra dessa uppgifter efter att beställningen blivit packad.

5.5 Om paketet ska hämtas hos postombud får kunden en avisering som beskriver var och när paketet ska hämtas. I så fall ska kunden hämta paketet inom den tid som anges i aviseringen, vilket normalt är 14 dagar. Avisering kan ske via email, SMS eller vanlig post. Normalt ska paket lösas ut personligen med kolli-id samt giltig legitimation. Om du har tappat bort kolli-id eller har frågor kring uthämtningen, vänligen maila oss på kundservice@bonnas.se.

6.0 Vänligen kontakta alltid kundservice genom att maila kundservice@bonnas.se innan du returnerar en vara, oavsett anledning, för snabbast och säkrast hantering av din retur.


6.1 Du har rätt att ångra ditt köp oavsett skäl genom att meddela oss på kundservice@bonnas.se inom 14 dagar från då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den sista varan i en beställning i fysisk besittning (ångerfristen). Vänligen notera att ångerrätten inte gäller för produkter med bruten försegling, samt som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl.

6.2 Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om ditt beslut att frånträda köpeavtalet (t.ex. genom e-post eller vanligt brev). För en smidig hantering rekommenderar vi dig att maila oss på kundservice@bonnas.se eller använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar på www.konsumentverket.se. För snabbast hantering bör du ange ditt ordernummer, produktnummer och kontaktuppgifter så att vi kan identifiera din retur. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

6.3 Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla genomförda betalningar för berörd order vi fått från dig exklusive kostnaden för frakten samt lagerhantering på 69:-. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan eller varorna från dig. Vi kommer normalt att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv använt för den inledande affärshändelsen om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. 


6.4 Du måste återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan fjortondagarsperioden löpt ut.

6.5 Vid utnyttjande av ångerrätten är du ansvarig för både returkostnad samt att varan/varorna kommer i retur oskadda. Du kommer alltså att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan. Kostnaderna för returfrakten uppskattas till cirka 149kr – men kan variera kraftigt i vissa fall beroende på paketets storlek. Vänligen notera att du som avsändare av returpaketet har ansvar att säkerställa att varorna har kommit till oss – därför rekommenderar vi att du skickar varorna på ett spårbart och försäkrat sätt. Du är ansvarig för varornas eventuellt minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

Vår returadress är:
Bonnas.se
Micbon AB
Berga allé 3
254 52 Helsingborg

6.6 Ångerrätten gäller endast om varan är i väsentligt oförändrat skick. Som kund har du rätt att undersöka varan eller varorna men du får inte bryta plomberingar eller prova produkten då denna då inte kan återlämnas på grund av hälso- och hygienskäl. Rätten att ångra sig upphör alltså när du bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering.

7. Reklamation

7.1 Vänligen kontakta kundservice kundservice@bonnas.se innan du skickar tillbaka en vara, oavsett anledning för instruktioner och snabbast möjlig hantering. Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera ditt köp till oss inom skälig tid. Om du vill reklamera en produkt ska du göra det inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet genom att kontakta oss. Felet ska normalt vara ursprungsfel och inte orsakats av felaktig användning/hantering av varan. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha gjorts i rätt tid.

7.2 Om din reklamation är gjord i rätt tid och fel på produkten föreligger enligt konsumentköplagen skickar vi ut en ny produkt och ersätter dig för eventuella kostnader som uppkommit i samband med reklamationen såsom fraktkostnaden. Om vi inte kan ersätta produkten av någon anledning återbetalar vi istället vad du har betalt för produkten plus eventuella avgifter du har betalat. 

7.3 För att anmäla att en vara du beställt från oss är felaktig rekommenderar vi att du kontaktar oss genom e-post på kundservice@bonnas.se. Glöm inte att inkludera information såsom ordernummer och produktnummer/produktnamn. Beskriv felet noggrant för snabbast möjlig hantering och ange om du vill ha ny vara eller pengarna tillbaka.

7.4 I många fall kommer vi att få behöva få tillbaka varan för att hantera reklamationen. I sådana fall rekommenderar vi att du skickar varorna på ett spårbart och försäkrat sätt, eftersom du som avsändare har ansvar att säkerställa att varorna kommit till oss. Det är normalt kunden som initialt lägger ut för returfrakten. Vid godkänd reklamation ersätts kunden alltid för returfrakten. Det är endast för godkända reklamationer som vi står för frakten.

  1. Ej uthämtade paket

8.1 I samband med ej uthämtade paket uppstår en rad kostnader såsom plock-och-pack, returfrakt, expeditionsavgift, etc. som vi behöver betala till tredje part såsom fraktbolag. På grund av detta tar vi ut en avgift om 149 kronor inklusive moms om ett paket ej hämtas ut, som ska täcka en del av dessa kostnader. 

8.2 Paket som ska hämtas hos postombud ligger kvar hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Om du ångrar ditt köp och vill inte ta emot det ska du meddela postombudet om att du ”vägrar leverans”, alternativt hämtar ut paketet och därefter returnerar till oss. Vi tar en avgift på 149 kronor inklusive moms.

  1. Tvist

9.1 Vi strävar alltid efter att du som kund ska känna dig nöjd med ditt köp. Om du har ett klagomål eller anspråk mot oss tar vi gärna emot detta via vår kundservice. Vi ber dig att i sådana fall skicka e-post till kundservice@bonnas.se. Om vi inte lyckas hitta en lösning och du vill föra ärendet vidare kan du ta tvisten vidare till Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller via adress Box 174, 101 23 Stockholm.

9.2 Om ditt anspråk eller klagomål har uppstått med anledning av köp online finns även en möjlighet att använda sig av EU:s online-plattform för att lösa tvister. EU:s online-plattform nås via https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Observera att om du lämnar in ett klagomål via denna plattform, kommer ärendet automatiskt att vidarebefordras till rätt nationellt tvistlösningsorgan.

9.3 Tvist som rör tillämpningen eller tolkningen av dessa köpvillkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden, eller i sista hand av en allmän domstol.

   10. Ändringar av köpvillkor

10.1 MicBon AB förbehåller sig rätten att vidta ändringar av köpvillkoren. Ändringar av köpvillkoren kommer att informeras på Bonnas.se.

   11. Länkar

11.1 Bonnas.se och MicBon AB kan komma att länka till andra websidor som ligger utanför vår kontroll. Även om vi har som ambition att säkerställa att vi enbart länkar till sådana websidor som delar våra policys, är MicBon AB inte ansvariga för skydd eller sekretess och information inklusive personuppgifter som kund tillhandahåller på andra websidor. Vi rekommenderar att kunden läser personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella websidan.

_______________________

Köpvillkoren fastställdes av MicBon AB den 2022-04-08.